Автоцивілка не завжди рятує і навіть може обернутися штрафом: коли страхова вимагає гроші назад
В Україні автоцивілка не покриває всі випадки ДТП автоматично, якщо водій порушив умови договору або закон, страхова може вимагати повернення виплат. Особливо ризикують ті, хто керує авто в нетверезому стані, без прав або використовує машину в комерційних цілях без відповідного оформлення.
Про це пише начальник юридичного управління МТСБУ Роман Роменський. Поліс ОСЦПВ, або ж у народі автоцивілка, давно сприймається українськими водіями як фінансова подушка безпеки, адже потрапив у ДТП – страхова компенсує.
Однак, далеко не всі знають, що існує чимало випадків, коли страховик може не лише відмовити у виплаті, а й вимагати повернення вже виплачених коштів. Автоцивілка діє, лише якщо дотримано вимоги закону та умови договору, інакше – замість допомоги можна отримати штраф або повістку до суду.
Коли страхування не врятує
- неправдива інформація при оформленні поліса;
“Навмисне вказав менший об’єм двигуна, щоб зекономити на страховці? Це може коштувати вам п’ятиразового штрафу”, – попереджає Роменський. Страхова компанія має право штрафувати водія за недостовірні дані у договорі — до 5 разів більше за сплачену премію, але не більше половини від суми виплати.
- авто не за призначенням;
Використання машини як таксі, доставки чи вантажоперевезення, якщо в полісі цього не вказано, теж загрожує штрафом. Його розмір — десятикратна сума премії, однак знову ж таки не більше 50% від страхової виплати. “Страховий захист – не безумовний. Він не покриває бізнес-активність, яка не задекларована в договорі”, – зазначає експерт.
- повне повернення грошей – регрес;
Є ситуації, коли страхова або МТСБУ мають право вимагати повернення всієї суми виплати, включно з судовими витратами. Це так званий регрес, і він стосується таких випадків:
- керування у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння;
- водій без посвідчення або з простроченими правами;
- самовільне залишення місця ДТП (якщо це не Європротокол);
- відмова пройти огляд на стан сп’яніння;
- керування технічно несправним авто, яке спричинило ДТП;
- використання авто для скоєння злочину;
- умисне спричинення ДТП;
- надання платних послуг без відповідної інформації в договорі;
- водій не має права на пільгу, через яку страховка була дешевшою;
- керування викраденим автомобілем.
“Регрес – це не просто повернення коштів. Це ще й витрати на суд, юристів, експертизи. Можна втратити більше, ніж здається”, – наголошує Роменський.
- поліс є, але не у винуватця.
У разі, якщо винуватець ДТП не мав чинного поліса, але потерпілий був застрахований, МТСБУ відшкодовує збитки, а потім подає позов до винуватця. Таким чином, відповідальність все одно лягає на того, хто порушив правила.
Як повідомляв OBOZ.UA раніше, в Україні ширилось переконання, що поліція масово штрафує водіїв за старі запаски після скасування обов’язкового техогляду. Однак насправді жодних нових правил не ухвалено, а штрафи можливі лише за порушення чинних вимог до технічного стану шин.
Джерело: OBOZ.UA